Je hebt mensen die zich altijd aangevallen voelen en mensen die makkelijk alles langs zich af laten glijden, natuurlijk heb je ook alles ertussenin. Vandaag meer over wat je kunt doen als je merkt dat je toch wel iets te snel geraakt bent door een grapje, opmerking of bepaalde blik.

  1. focus op je ademhaling
    Als je de tijd neemt om je 2 minuten op je ademhaling te concentreren (minder mag ook), kalmeer je je lichaam en geest. Zo creëer je wat meer ruimte om te reflecteren op de situatie.
  2. Zorg voor helderheid
    Trek geen conclusies maar stel vragen als je je hier prettig bij voelt. Je kunt ook uitleggen hoe jij je door de situatie voelt.
  3. Niet alles draait om jou
    Een ander kan gewoon zijn dag niet hebben of een andere reden hebben voor de manier waarop hij communiceert.
  4. Heeft de ander een punt?
    Zit er iets van feedback in de gebeurtenis waar je iets mee kunt? Als het al de zoveelste keer is dat je het van anderen hebt gehoord kan het zijn dat de ander een punt heeft.
  5. Besluit hoe je gaat reageren
    Het kan verleidelijk zijn om meteen te reageren, maar het is beter om er eerst over na te denken.
  6. Verbeter je gevoel van eigenwaarde
    Wees wat liever voor anderen, maar ook zeker voor jezelf.
  7. Verminder je perfectionisme en bevestigingsdrang
    Zoek hiervoor hulp of lees je erover in.

Bronnen: Wim Annerel, 365 dagen succesvol