Er was eens een psycholoog die op een terras in Berlijn ontdekte dat obers een ontzettend goed geheugen hadden. Met name als het ging over de consumpties van klanten die nog niet hadden afgerekend. Van de tafeltjes die zij al volledig hadden afgehandeld wisten zij vrijwel niks meer.

De Russische psychologe Bluma Zeigarnik deed verschillende geheugenexperimenten en kon dit via de wetenschap bevestigen.

Simpel gezegd: je blijft aan iets denken, totdat je er iets aan gedaan hebt. Oftewel piekeren.

Wat feitjes over piekeren

  • 50% van de dingen waar we over piekeren gebeuren nooit.
  • 20% van de dingen waar we over piekeren gaat over het verleden.
  • 12% van de dingen waar we over piekeren gaat over wat een ander van ons denkt.
  • 4% van de dingen waar we over piekeren liggen buiten onze controle.
  • in 4% van de gevallen is piekeren zinvol.

Wat kun je doen?

  1. Ben je er bewust van dat je aan het piekeren bent en probeer negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten.
  2. Houd een dankbaarheidsdagboekje bij.
  3. Zorg voor genoeg ontspanning en rust.
  4. Schrijf het van je af.
  5. Los het probleem waar je over piekert op.
  6. Zoek afleiding.
  7. Bereid je voor op het ergste wat er kan gebeuren zodat je de situatie kunt loslaten.