Wanneer was de laatste keer dat jij een gesprek had met iemand die jij als moeilijk ervaarde? Wat gebeurde er toen met je? En met je ademhaling?

Bijvoorbeeld:

  • Je bent in gesprek met iemand, maar diegene kijkt je niet eens aan en is alleen maar bezig met zijn telefoon.
  • Je vertelt in een gezelschap dat jij laatst een marathon van 5 kilometer hebt gerend, waarbij de ander zegt: ”Ik heb laatst 10 kilometer gerend in een marathon, dat is pas afzien!”
  • De collega die over iedereen roddelt, waardoor de sfeer op de werkvloer negatief beïnvloed wordt.

Als je een beetje bent zoals ik, merk je dat je boos begint te worden, maar ook dat het beter is om weg te lopen van de situatie. En dan, zodra je weer rustig bent, denk je: ”ik had écht moeten zeggen…”.
Blijkbaar gebeurt dat allemaal voor een reden. Ons brein is namelijk vooral gefocust op ‘overleven’. Denk maar eens aan het bekende ‘fight or flight’ principe. Ik kan mij de psychologie les op school over dit onderwerp nog heel goed herinneren. We moesten eens goed nadenken, wat is onze natuurlijke reactie bij gevaar. En kun je totdat je echt gevaar ervaren hebt weten wat je brein kiest?

Zodra we stress ervaren, komt er adrenaline vrij. Hierdoor wordt het ook moeilijker om rationeel te denken. Maar wat kun je nu doen als je weer in zo een situatie terecht komt, met een moeilijk persoon. Je kunt anderen niet veranderen, maar wel jezelf.
Maar waarom zou jíj moeten veranderen als een ander moeilijk doet?
Omdat het om jouw humeur/hartaanval/burn-out gaat.

  1. Hoe beoordeel je mensen
    Je kunt iemand ontzettend koppig vinden en je daaraan irriteren. Terwijl als iemand in je vriendenkring deze eigenschap heeft, je dit vaak juist ziet als standvastig en krachtig!
    Iemand die agressief is in de communicatie, zouden we ook kunnen zien als gemotiveerd en gepassioneerd. Het komt allemaal door de zogenaamde gekleurde bril waar wij de wereld door zien. Als je mensen dus beoordeelt op hun gedrag, vraag je dan ook eens af waarom ze dit gedrag vertonen.
  2. Confrontatie
    Als je iemand wilt aanspreken op zijn gedrag, en je zegt: ”door hoe jij…”zal de ander zich aangevallen voelen en kun je aan aanval terug verwachten. Je kunt dan beter zeggen: ”het valt mij op dat de communicatie tussen ons even niet lekker loopt…”. Doordat je het niet alleen hebt over de ander, maar ook over jezelf, komt de boodschap meteen heel anders over.
  3. compliment geven
    Ook al verloopt de communicatie tussen jullie nu wat stroever. Als iemand iets goed gedaan heeft, kun je dat tóch gewoon benoemen, zoals je dat bij een ander ook zou doen.
  4. Iedereen is een moeilijk persoon
    Ja, ook jij! Iedereen heeft zijn eigen triggers voor onprettig gedrag. Omdat iedereen anders is kan jouw gedrag ook een trigger zijn voor iemand.
  5. Diep ademhalen
    Als je merkt dat iemand zijn gedrag jou triggert, haal dan eerst diep adem. Als wij in gevaar zijn, bijvoorbeeld bij het zien van een leeuw, nemen we niet de tijd om eerst diep adem te halen. Stel je voor, in die tijd kun je al lang verscheurd zijn! Dus als je wel adem haalt, leer je je brein dat er geen gevaar is, dat je lichaam zich niet schrap hoeft te zetten.
  6. Tot tien tellen
    Dit klinkt wel heel simpel. Maar het is niet de bedoeling dat je écht tot tien telt. Wat hiermee bedoelt wordt is: zorg dat je even weg gaat uit de situatie. Geef aan dat je merkt dat jullie emoties wat hoger oplopen en dat je er graag later op terug komt. Als jullie beiden rustiger zijn is het makkelijker om samen het probleem op te lossen.

Bron: Podcast TEDx Talks