Weet je nog dat ik een artikel had geplaatst over passieve manipulators? Nu is het tijd voor de agressieve manipulators. Ook hierin herken je misschien wel een aantal mensen.
Mensen die saboteren
Ze willen een punt duidelijk maken, zonder dat het te overduidelijk is. Denk bijvoorbeeld eens aan een secretaresse die vindt dat zij eigenlijk geen koffie hoeft te verzorgen voor anderen. De koffie is de ene keer ontzettend slap, en de andere keer juist veel te sterk.
- Verzamel bewijs voor de ‘sabotage’.
- Vraag om uitleg.
- Leg uit wat je verwachtingen zijn van de ander en waarom.
- Leg uit wat de gevolgen zijn van de actie in de toekomst.
Kleinerende mensen
”Mooi shirt, was in de uitverkoop zeker?”. Een compliment gevolgd door een messteek. Soms besef je pas achteraf hoe naar een opmerking bedoeld was.
- Splits de opmerking in tweeën.
- Spreek de ander aan op het tweede gedeelte. Laat merken dat je het spelletje door hebt.
roddelaars
Deze mensen staan zelf heel graag in de aandacht. Ze pakken een verhaal en verdraaien deze op een manier om het nog belangrijker te laten klinken.
- Breek het gesprek af, zodra je merkt dat het een hele nare roddel is.
- Controleer de feiten voordat je reageert.
Mensen die met de eer strijken
Je had een geweldig idee, en als puntje bij paaltje komt gaat er iemand anders met jouw idee vandoor.
- Spreek de ander erop aan.
- Bespreek geen ideeën meer met hun.
- Laat bewijs zien als het mogelijk is, dat dit jouw idee was.
- Wanneer het nodig is, deel belangrijke ideeën alleen in gezelschap van meer personen.
Schuld afschuivers
Het is nooit hun schuld. Zodra er problemen ontstaan schuiven ze de schuld af op iemand anders.
- Laat duidelijk weten wat de verantwoordelijkheden zijn.
- Moedig diegene aan om hulp te vragen bij problemen.
- Geef aan dat het oké is om een fout te maken.
Vijandige mensen
Alle woede wordt op jou afgevuurd. Er is weinig respect voor anderen en dreigingen worden afgevuurd.
- Wacht tot de ander is gekalmeerd.
- Woede wordt vaak gebruikt om de aandacht te krijgen, Geef dit niet door te zeggen dat je hun de tijd geeft om rustig te worden en loop weg.
- Je bepaald zelf of je de woede accepteert of van je af laat glijden.
- Toon begrip voor hun kant van het verhaal.
- Wanneer dit gebeurt in een groep, pak dit dan meteen aan en wacht niet totdat jullie met zijn tweeën zijn.
- Als de ander je persoonlijk aanvalt, herinner diegene dan eraan dat het om het probleem gaat en niet om jou.
- Overleg op een rustige manier.
- Maak afspraken over hoe jullie nu verder gaan.
Mensen die je onderbreken
Ze onderbreken je in je werk of in een gesprek. Kostbare energie en tijd wordt verspilt en ze dwalen vaak af van het onderwerp.
- Als je wordt onderbroken, geef je aan dat je nog niet klaar was met je verhaal.
- Voorkom afdwalen met duidelijke vragen en gerichte opmerkingen.
- Vertel waarom je niet onderbroken wilt/kunt worden in je werk op dat moment.
- Ontmoedig mensen om je te onderbreken op je kantoor door afspraken met hun te maken in een andere ruimte.
- Geef aan dat je er later op terug komt.
Treuzelaars en laatkomers
Altijd wel een smoesje klaar of gewoon altijd te laat.
- Kijk samen naar de planning van mensen die hun taken niet of te laat uitvoeren.
- Wijs degene op de gevolgen van het niet nakomen van afspraken.
- Geef aan wat het gevolg is van het te laat komen en het gevoel wat het jou geeft.
Bron: Cava, R. (2003) Lastige mensen, Hoe ga je om met moeilijke klanten, veeleisende bazen en vervelende collega’s? Ankh-Hermes.
Nicky
En hoe ouder ik word, hoe minder moeite het met kost om mensen hier op aan te spreken. Da’s toch wel een groot voordeel.