Zelfvertrouwen is een gek iets, niet? Gedurende de jaren kan ik gelukkig zeggen dat mijn zelfvertrouwen alleen maar gegroeid is, maar er zijn van die momenten dat ik toch nog onzeker kan zijn. Het probleem van onzeker zijn is dat het je afremt en dat je andere keuzes maakt.

De oefeningen

  • Zinnen afmaken
    – Soms zou ik willen dat ik…
    – Ik voel mij sterker als…
    – Ik hou ervan als…
    – Ik geloof erin dat ik…
    – Mijn naasten zijn trots op mij omdat…
    – Mijn beste kwaliteiten zijn…
    – Ik kijk ernaar uit om…
    – Mijn grootste prestatie vandaag was…
  • Gratitude journal
    – Vandaag was ik dankbaar voor…
    – Ik moet mijn dankbaarheid vaker uiten tijdens…
  • Negatieve gedachten ombuigen
    Ben je bewust van de negatieve gedachte die je hebt en ga voor jezelf na wat die gedachte heeft getriggerd en welke emoties je erbij voelt. Zoek voor jezelf bewijs dat die gedachte niet klopt en buig de gedachte om naar een positievere gedachte en ga na welke emoties je daarbij voelt.
  • Communicatie oefening
    – Passieve communicatie: té aardig zijn en jezelf achterstellen.
    – Assertieve communicatie: Beleefd, maar ook standvastig.
    – Agressieve communicatie: Gemeen en je verheven voelen boven anderen.

    Bedenk wanneer jij assertief was en welke vorm van communicatie je toen hebt toegepast. Welke emoties voelde je toen? Heb je ook de andere vormen van communicatie wel eens ervaren? Wat deed dat met je?