De een moet er niet aan denken, en de ander draait er zijn hand niet voor om: presenteren. Ik vind het nooit heel spannend, maar ik ben nog niet waar ik wil zijn. Ik kan wel eens lichtelijk jaloers zijn op de manier van presenteren van anderen. Van die presentaties waarbij je écht geboeid bent, waar je zelfs regelmatig moet lachen.
Mijn docent psychologie kon dat heel goed. Hij vertelde met zoveel plezier en enthousiasme over de cliënten die hij ontving in zijn praktijk dat het een van de drukst bezochte hoorcolleges was.
Gelukkig zijn er manieren om dit jezelf aan te leren. Gewoon voor het geval dat! en wie weet wat het je uiteindelijk oplevert.
Tips:
- Zorg dat je idee of verhaal de moeite waard is om te delen, het moet dus nuttig zijn.
- Ken je publiek. Taal is iets magisch, maar als je niet dezelfde taal spreekt als je publiek en termen gebruikt die zij nooit zouden gebruiken ontstaat er geen band.
- Bereid je goed voor! Oefen totdat je zeker weet dat jouw manier van presenteren een goede indruk achterlaat.
- Zorg voor een verhaallijn die de luisteraars prikkelt en nieuwsgierig maakt. Laat ze weten wat ze kunnen verwachten, maar verklap niet alles.
- Jezelf voorstellen kan op twee manieren. Je kunt vertellen over waar je opgegroeid bent en je gezinssituatie, maar je kunt ook een moment uit je leven omschrijven. Wat zou je zelf interessanter vinden?
- Zorg voor een bevredigend einde. Deze kan grappig, ontroerend of verhullend zijn.
- Gebruik metaforen om iets uit te leggen wat ingewikkeld is.
- Gebruik afbeeldingen in plaats van teksten in je slides.
- Leg betekenis in je stem.
- Laat je presentatie maximaal 20 minuten duren. Door het kort en bondig te houden blijft iedereen geïnteresseerd en de belangrijkste informatie kan binnen deze tijd gedeeld worden.
Een connectie aangaan met je publiek:
- Maak oogcontact en glimlach.
- Stel je kwetsbaar op.
- Gebruik humor.
- Zorg dat je een geestige opmerking klaar hebt voor als je niet uit je woorden komt of de techniek niet meewerkt.
- Laat op de juiste momenten stiltes vallen.
- Blijf jezelf.
Dit kun je beter niet doen:
- Het publiek wilt geprikkeld worden en heeft geen behoefte aan een verkooppraatje.
- Als jij vindt dat je je niet hoeft voor te bereiden verspil je ieders tijd.
- Voorlezen maakt je verhaal al snel saai en laat alle spontaniteit verdwijnen.
Wil je graag concrete voorbeelden? Lees dan vooral het boek: Impactvol presenteren, De TED-methode van Chris Anderson