Hormonen regelen niet alleen allerlei lichamelijke functies, maar zorgen er ook voor dat we verschillende emoties kunnen ervaren.

De vier belangrijke gelukshormonen zijn: Endorfine, Serotonine, Dopamine en Oxytocine. Deze dragen allemaal bij aan een geluksgevoel.

  • Endorfine werkt pijnverzachtend
  • Serotonine geeft ons een gevoel van rust en tevredenheid
  • Dopamine zorgt voor een instant gevoel van intense blijdschap
  • Oxytocine is een geluksgevoel dat vrij komen wanneer je bijvoorbeeld een knuffel krijgt

Maar hoe kunnen we daar nu een beetje meer van krijgen, op het moment dat we er behoefte aan hebben? Simpel!

Endorfine beïnvloeden
Chocolade en fastfood kunnen een endorfine boost geven door de vetten en suikers die het bevat. Wil je liever een gezondere keuze maken, dan kun je ook kiezen voor rode peper, seks, lachen, huilen en daglicht. Het creëren van kunst of muziek kunnen dit ook opwekken.

Serotonine beïnvloeden
Voedsel dat vitamine B6 bevat (voornamelijk voedsel met veel eiwitten) zorgt voor een hogere aanmaak van dit hormoon. Zo zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat je sneller een voller gevoel krijgt tijdens het eten.

Dopamine beïnvloeden
Lichaamsbeweging is een belangrijke wanneer jij ook dat gevoel van enorme blijdschap wilt ervaren. Na het sporten maakt je lichaam dit automatisch aan. Ook voedsel hoog in antioxidanten zoals bananen, avocado’s en wortels beïnvloeden dit hormoon positief.

Oxytocine beïnvloeden
Dit komt voornamelijk vrij bij intimiteit, of bij een diepgaand gesprek. Over voeding en oxytocine is helaas niet zoveel bekend.

Bron: energizeme