Als je optimaal wilt presteren heb je energie nodig. Want, als je hoog zit in je energie voel je je lekker en gaat alles net wat makkelijker. Door inzicht te krijgen in je energie, kun je er bewuster mee omgaan en zorg je voor een goede balans.

Je energie is niet de hele dag op het zelfde niveau. Op een bepaald moment krijg je een energiedip of een energiepiek. Misschien weet je al een beetje hoe jouw energie verdeelt is over de dag. Anders zou je hier eens een dagboekje over kunnen bijhouden.

Maak een tijdlijn vanaf dat je opstaat, tot wanneer je naar bed gaat, zowel op een werkdag als een vrije dag. Geef een cijfer van 1-10 aan je energieniveau. Als je dit inzicht hebt kun je ermee gaan spelen.

Wat verandert er als:

  • Ik goed/slecht slaap
  • Ik geen koffie drink gedurende de dag
  • Ik een dag geen/minder suiker consumeer
  • Ik mijn sociale media gebruik verminder
  • Ik meer tijd voor mezelf neem
  • ik die dag sport
  • ik afspreek met vrienden/familie

Misschien kun je zelf nog wel meer toevoegen aan dit lijstje.
Ook kun je eens proberen om antwoord te geven op onderstaande vragen:

  • Op welke momenten kan ik het beste eten en drinken?
  • wanneer heb ik een pauze nodig?
  • Hoe laat werk ik het beste aan lastige opdrachten?
  • Hoe kan ik mijn energie doseren, zodat er voldoende is voor de hele dag?