Wanneer je rusteloos bent, spanning of stress ervaart, kun je een opgejaagd gevoel hebben. Maar wat nu als je merkt dat je dit toch wel heel regelmatig hebt?

Oorzaak

De belangrijkste oorzaak van dit gevoel is afleiding en versnippering van je aandacht. Je wilt teveel in een te korte tijd of met te weinig energie. Wanneer je in deze situatie zit maak je het stresshormoon Cortisol aan. Dat zorgt voor meer energie, waardoor je snel kunt handelen. Wanneer er teveel Cortisol wordt aangemaakt, door te vaak het gevoel van stress te ervaren, werken de stofjes die dit hormoon weer afremmen minder goed. 

Het kan ook zijn dat je zenuwstelsel meer prikkels binnenkrijgt dan dat het op dat moment kan verwerken, denk aan licht, geluid, geur, gesprekken voeren en het lezen en ervaren van emoties. 

wat kunnen we eraan doen?

  1. Minder cafeïne. Dat betekent niet alleen minderen met koffie, maar ook met sommige theesoorten en frisdranken!
  2. Ademhalen. Een paar keer rustig en bewust ademhalen kunnen het gespannen gevoel al verminderen.
  3. Wandelen. Eerder schreef ik al wat de natuur voor je kan doen. 
  4. To-Do lijst verkleinen. Misschien denk je wel dat je een berg werk moet verzetten, maar als je nu eens kritisch kijkt, is dat dan nog steeds zo? Kun je sommige taken schrappen of overdragen?
  5. Plan je dag realistisch in. Dus ook met pauzes en tijd voor jezelf.
  6. Nee zeggen. Kun je tegen sommige dingen niet wat vaker nee zeggen?
  7. Multitasking. Vooral niet doen, doe liever je taken één voor één en met je volle aandacht.
  8. Herken stress. Herken de stressvolle situaties en probeer deze in het moment zelf aan te pakken op een manier die voor jou prettig is.
  9. Minder social media en netflix. Als je even kritisch kijkt naar je schermtijd kun je hier vast wat minder tijd aan besteden, waardoor je weer tijd overhoudt voor andere zaken.
  10. Meldingen uit. Zet de meldingen op je telefoon en beeldscherm uit. Kies zelf een moment wanneer je hiermee aan de slag gaat.
  11. Naar bed. Ga op tijd naar bed en zorg voor genoeg ontspanning voordat je gaat slapen.

Bronnen: Orangefit, soChicken, liberi