Het imposter syndroom is een term die sinds de jaren 70 gebruikt wordt voor mensen die hun prestaties niet kunnen internaliseren. Deze mensen hebben ondanks hun succes het gevoel dat zij dit niet verdienen of dat het hun overkomt doordat zij geluk hebben gehad, door timing of doordat zij alles gekregen hebben dankzij anderen.

Simpel gezegd: je denkt dat anderen een vertekend (beter) beeld van jou hebben en bent bang om door de mand te vallen. Het ”ik doe maar wat, wat als mensen daar achter komen” gevoel.
Hierdoor kan het zijn dat je geen uitdagingen meer aan gaat en dat je zelfvertrouwen keldert.

Wat te doen als je het imposter syndroom ervaart

  1. Actie/reactie
    Houd voor jezelf bij hoe jij reageert op situaties en of hierin jouw onzekerheid naar voren komt.
  2. Successen noteren
    Noteer al je successen, bekijk deze regelmatig en wees trots!
  3. Stop met vergelijken
    De grootste vijand van zelfacceptatie.
  4. Blokeer negatieve gedachten
    Als dat stemmetje in je hoofd komt wat je een mislukking laat voelen, laat deze dan niet toe.
  5. Accepteer complimenten
    Denk je ├ęcht dat anderen zo een slecht inschattingsvermogen hebben dat zij denken dat je iets kunt terwijl dit niet zo is? Gewoon dankjewel zeggen als iemand je complimenteert voor je succes, je hebt er hard voor gewerkt!

Bronnen: Wikipedia, Topvrouw, Creatieve Generalist