Tijdens mijn opleiding werd helemaal gek van de 5 G-‘s. Alles moest maar beschreven worden volgens de 5 G’s en ik zag er de meerwaarde niet van in. Ik denk dat dit kwam door de manier waarop het destijds uitgelegd werd en de overkill. Want tegenwoordig zie ik de meerwaarde absoluut ervan in.

Eerst even over cognitieve gedragstherapie

Heel simpel uitgelegd: cognitieve gedragstherapie is een vorm van psychologie die je leert je problematische gedachten om te zetten in helpende gedachten. Het 5-G model kan hierbij helpen.

Voorbeeld

Stel je voor, je werkgever belt je op met de mededeling: ”Ik wil een afspraak met je maken, we moeten iets bespreken”. Meestal denk je dan toch: ”ojee, wat is er mis?”. Doordat je al met zo een gevoel het gesprek in gaat kan je gedrag onbewust gevolgen hebben.

Het kan namelijk ook zo zijn dat je werkgever je een cadeautje wilt geven, je weet maar nooit!

Wanneer we deze situatie zouden invullen in het 5-G model zou het zo kunnen uitzien:

Gebeurtenis: Mijn werkgever belt mij op en wilt een afspraak maken om iets te bespreken.
Gedachten: Ojee, wat is er aan de hand? Heb ik iets verkeerds gedaan? Zit ik in de problemen?
Gevoelens: Paniek, stress, ongerustheid.
Gedrag: totdat de afspraak plaatsvindt slaap je slecht en tijdens het gesprek neem je een gesloten houding aan.
Gevolgen: Je bent niet je optimale zelf en reageert anders dan normaal waardoor het gesprek een andere wending kan krijgen.

Een alternatief zou kunnen zijn:

Gebeurtenis: Mijn werkgever belt mij op en wilt een afspraak maken om iets te bespreken.
Gedachten: Ik weet dat ik mij snel druk maak, dus ik kan beter vragen waarover het gesprek gaat. Wanneer mijn werkgever dit niet wilt delen ga ik mij er niet druk om maken want ik kan toch niks veranderen aan de situatie.
Gevoelens: Gerustgesteld/voorbereid.
Gedrag: Ik kan mij makkelijker openstellen in het gesprek doordat ik voorbereid ben of doordat ik geen verwachtingen heb.
Gevolgen: Ik sta stevig in mijn schoenen.