Gelukkig heb ik niet zo snel te maken met verbale agressiviteit. Maar natuurlijk komt het wel eens voor. En ik weet niet of jullie het herkennen, maar ik ben altijd verbaasd als ik het ervaar. Ik probeer het te begrijpen en kan even niets anders doen dan de ander aanhoren en kijken naar de lichaamstaal.

Hoe je reageert op een dergelijke situatie zegt veel over jezelf. Maar wat kun je nu het beste doen? Hieronder een aantal mogelijkheden die je kunnen helpen.

De 6 manieren

  1. Negeren
    Zulk gedrag negeren kan ontzettend effectief zijn. Mensen die namelijk aan het razen en tieren zijn worden vaak gevoed door de reactie van hun slachtoffer.
  2. Wordt niet emotioneel
    Als je huilt, schreeuwt of zichtbaar aangedaan bent door wat je overkomt kun je de ander het gevoel geven dat ze ”gewonnen” hebben. Zij voelen zich er beter door en jij voelt je er slechter door.
  3. Stel grenzen
    Grenzen stellen is niet altijd even makkelijk, maar zal je wel helpen. Het verandert misschien niet meteen het gedrag van anderen, maar wel jouw gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.
  4. Geef het tijd
    Voordat je reageert kan het goed zijn even de tijd te nemen, waardoor je minder snel reageert vanuit je emotie.
  5. Gooi geen olie op het vuur
    Niemand heeft er wat aan als jullie beiden tegen elkaar gaan schelden en schreeuwen. De uitkomst zal dan veel negatiever uitpakken. Probeer juist kalm en rustig te blijven.
  6. Kom voor jezelf op
    Vind manieren om op een kalme en assertieve manier voor jezelf op te komen zonder emotioneel te reageren.